Subject: Küsimus kandideerimisel esitatud kodutöö kohta
From: "Teele Traumann" <[email-masked]>
To: "Justiitsministeerium"
Date: Tue, 3 Dec 2024 10:34:12 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kirjutan üldise teadmise saamiseks kandideerija õiguste kohta juhul, kui 
inimene esitab kandideerides potentsiaalsele tööandjale kodutöö. Näiteks 
koostab turundusplaani, blogipostitusi. Mõnikord võivad need olla päris 
ajamahukad tegevused. Kui seda loomingut kasutab tööandja hiljem avalikult, 
teenuse pakkumisel vms, siis kuidas on kaitstud inimene ja tema tehtu selles 
olukorras? Mis on selles olukorras õiguslik alus?

Märgin ära, et olen suhelnud Andmekaitseinspektsiooniga ja küsin töösuhete 
ja töölepingu osas nõu Tööinspektsioonilt (töölepinguseadus, proovitöö 
mõiste ja selle eest saadav tasu).

Andmekaitseinspektsioonilt sain info, et juhul, kui proovitöö sisaldab 
isikuandmeid, siis on kandidaadil ka isikuandmete kaitse üldmäärusest (IKÜM) 
tulenevad õigused. Isikuandmetega oleks proovitöös tegemist näiteks juhul, 
kui töös sisaldub isiku nimi või isik on töö sisu pinnalt hõlpsasti 
tuvastatav. Isikuandmete töötlemiseks ja ka avaldamiseks peab alati olema 
õiguslik alus (IKÜM artikkel 6 lg 1).  Kui õiguslik alus puudub, siis 
andmeid töödelda ei tohi. Õigusliku aluse olemasolu peab eelkõige tõendama 
andmetöötleja ehk siis avaldaja. Kui isikuandmeid siiski töödeldakse 
õigusliku aluseta, siis on andmesubjektil õigus nõuda enda isikuandmete 
kustutamist (IKÜM artikkel 17 lg 1). Siiski tuleb tähele panna, et see õigus 
kehtib sellele osale tööst, mis sisaldab isikuandmeid.

Autoriõiguse seadusest lisaks:

Kui kandidaat loob proovitööna midagi originaalset oma intellektuaalse 
loomingu tulemusel, siis on see kaitstud autoriõigusega (autoriõiguse seadus 
§ 4 lg 2). Autoril on muuhulgas õigus lubada ja keelata oma teose kasutamist 
ja saada tulu oma teose kasutamisest (AutÕS § 13 lg 1). Töölepingu alusel 
tööülesannete täitmise korras loodud teose autoril tekib autoriõigus sellele 
teosele, kuid autori varalised õigused lähevad üle tööandjale (AutÕS § 32 lg 
1). Varaliste õiguste kuuluvuse määramiseks tuleb hinnata, kas proovitöö 
tehti töölepingu alusel või mitte.

See on mitmekülgne küsimus ja olen tänulik lisaselgituste eest kandideerija 
õiguste kohta kodutöö tegemisel, esitamisel ja kaitsmisel.

Lugupidamisega,

Teele Traumannkarjääriteenuste osakond

peaspetsialist (karjääriinfo vahendamine)

​Toetame töö ja töötaja leidmisel!

 <tel:5665%205392> 5665 5392

 <http://tootukassa.ee/> tootukassa.ee

 <http://facebook.com/eestitootukassa> facebook.com/eestitootukassa
 <http://youtube.com/tootukassa> ​ <http://youtube.com/tootukassa> 
youtube.com/tootukassa

 <http://tootukassa.ee/>